Bewegen op het werk

Vaker de trap nemen in plaats van de lift. Staand of fietsend werken aan je bureau. Dat ene belletje plegen terwijl je loopt. Meer bewegen kan gewoon op de werkvloer, tijdens de werkdag.

Loop eens wat vaker van het kastje naar de muur

Met een paar simpele acties krijg je je collega’s in beweging zonder dat ze het idee hebben dat ze er moeite voor hoeven doen. Hoe je dat doet? Met nudging oftewel: een duwtje in de goede richting geven. Natuurlijk heb je al veel gewonnen als medewerkers vaker fietsen en lopen naar en van het werk, als ze gaan lunchwandelen en wandelend overleggen. Maar alle beetjes helpen: óók meer bewegen op de werkvloer. Meer dan de helft van werkend Nederland brengt zijn werktijd immers door op kantoor. Dus: sta op, loop eens van het kastje naar de muur en breng beweging in je werk. Want bewegen houdt niet alleen je lijf fit, maar ook je hersenen en dat komt de productiviteit ten goede.

Download 'beweeg meer op het werk' kaartjes

Download en print onderstaande kaarten en deel ze uit onder je collega’s, zet ze op jullie intranet of hang ze op. Zo prikkel je je collega’s om in beweging te komen.

Je creatieve denkvermogen tot wel 60% laten oplopen? Neem de benenwagen tijdens de lunch.

drag & drop

Quick-wins: verander de fysieke werkomgeving

Beweegbureaus
Een zit-stabureau is al aardig gangbaar, maar er zijn nog veel meer mogelijkheden qua dynamisch meubilair. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een fietsbureau (deskbike), een bureau met loopband of hoge statafels waaraan het prima staand overleggen is. Begin eens met een paar van deze dynamische bureaus en plaats ze op bijvoorbeeld een paar flexplekken en in de overlegruimte.

Van het kastje naar de muur
Beperk het aantal printers, afvalbakken en koffie-automaten en/of zet ze wat verder weg zodat medewerkers automatisch verder moeten lopen voor hun bakkie leut.

Weg met die stoelen
Haal stoelen weg op de plekken waar veel gebeld en vergaderd wordt, vervang ze desnoods door statafels. Vervang een aantal bureaustoelen door zitballen, dynamische stoelen of krukken (zoals een Swopper) of stasteunen.

Ballenbak
Na de lunch of aan het einde van de werkdag even ter ontspanning een balletje slaan of pijltje gooien? Niet alleen goed voor de beweging maar ook goed voor de collegialiteit. Geef die tafeltennistafel, dat voetbalspel of dartbord een plek in jullie kantoor of gemeenschappelijke ruimte. Een ballenbak mag natuurlijk ook.

Quick-wins: verander de sociale werkomgeving

Je collega’s overtuigen? Maak het vooral leuk en makkelijk en zorg dat ze niet om je boodschap heen kunnen: als je meer beweegt, voel je je aan het eind van de werkdag energieker en vitaler.

Beweegbaas
Goed voorbeeld doet goed volgen. Welke collega pakt al dagelijks de trap, haalt altijd zelf koffie en vergadert het liefst staand? Vraag hem of haar om als ‘beweegbaas’ collega’s aan te sporen om ook in beweging te komen. Bijvoorbeeld door de lunchwandeling te coördineren, een challenge te organiseren of dagelijks de timer te zetten om even samen staand te werken of een paar keer op te drukken.

Sta zelf op
Geef zelf het goede voorbeeld als MT/directie/HR:

  • neem de trap in plaats van de lift
  • ga op een andere verdieping naar het toilet
  • bel lopend
  • overleg staand
  • loop naar een collega toe in plaats van te bellen of te mailen
  • haal vaker drinken in kleine hoeveelheden
  • haal vooral geen koffie en thee voor collega’s! Zo spoor je ze aan om zelf even een beweegpauze te nemen. Leg wel eerst even uit waarom je geen koffie meer haalt voor ze

Wedstrijdje doen?
Niks werkt zo goed als een beetje competitie om mensen in beweging te krijgen dus maak van meer beweging een wedstrijd (wie loopt de meeste trappen op binnen een half uur, wie zet de meeste stappen op een dag) of challenge (allemaal 10.000 stappen zetten op een werkdag, een week de trap nemen in plaats van de lift). Uiteraard zorg je voor een leuke prijs en zet je de winnaar in het zonnetje. Een mooi voorbeeld is deze #Fitopjewerk Challenge  en deze Beweegchallenge. 

Schreeuw het van de daken
Maar hou het leuk: ludieke boodschappen werken beter dan met een vermanende vinger wijzen. Hang posters op (‘de trap zet je in beweging’, ‘geen zin in een lange zit? Vergader staand’, ‘Lopend(e) projecten bespreken’). Maak filmpjes (van een wedstrijdje tussen traploper en liftpakker). Plak stickers op de trap en bij de lift (‘wist je dat je met 1 minuut traplopen 10 kcal verbrandt?), plak voetstapstickers op de grond die naar de lift leiden.

Hoe zit het het zitgedrag in jouw organisatie? Je toetst het met dit zitrapport van Zilveren Kruis.

Meer weten? Kijk op Gezonde werkvloer/ bewegen en werk, op Alles over sport (gedragstips om dynamisch weren te implementeren) en op a.s.r. (whitepaper ‘bewegen op de werkvloer).

Download liftposters

Betrapt en verbrand? Met deze liftposters kiezen je medewerkers vaker voor de trap.

IN cijfers

Wat meer bewegen op de werkvloer je als werkgever oplevert? Gezondere en vitalere medewerkers! Eerst even de kale feiten:

Fitte medewerkers zijn:

  • Productiever: je bent 23% productiever nadat je lichaam actief is geweest
  • Effectiever: regelmatige bewegers zouden 70% beter zijn in het nemen van lastige beslissingen en maken 27% minder fouten dan collega’s die nauwelijks in beweging komen
  • Creatiever
  • Vrolijker
  • Energieker
  • Minder gestrest
  • Minder vaak ziek
  • Minder vatbaar voor een burn-out

Effectieve maatregelen:

  • Een zit-stabureau vermindert zittijd op het werk met tachtig minuten tot ruim twee uur.
  • Een werkplek met een loopband vermindert zittijd op het werk met gemiddeld 29 minuten, mits er begeleiding bij is.
  • Advies en begeleiding bij minder zitten, verminderen de zittijd op het werk met gemiddeld 28 minuten.

(Bron: Kenniscentrum Sport)

 

Podcast tip: luister tijdens het lopen

Het belang van minder zitten
In de Zilveren Kruis podcast serie ‘1000 stappen’ spreekt Arjen Banach met Hidde van der Ploeg, onderzoeker bij Amsterdam UMC, over het belang van minder zitten.
Beluister de podcast op Soundcloud tijdens een wandeling van 15 minuten.

Vitaliteit in organisaties
In deze aflevering zet Zilveren Kruis 1000 stappen met Klaas van Erp, adviseur dynamisch werken bij Pim Mulier. Arjen gaat met hem in gesprek over vitaliteit in organisaties.
Beluister de podcast op Soundcloud in 17 minuten tijdens een blokje om.

Doe ook mee met ons onderzoek

Weten wat het je oplevert als je medewerkers stimuleert om méér te bewegen naar, van en tijdens hun werk? Doe dan mee met ons wetenschappelijke onderzoek. Laat je mailadres achter en wij nemen contact met je op voor een business case op maat.

IN de markt

Er is tijd voor nodig om te zorgen dat medewerkers na een enthousiaste start blijvend meer bewegen tijdens de werkdag. Om je te helpen dit vol te houden, zijn er diverse apps op de markt die je kunt inzetten. Het zijn een soort personal coaches die je schouderklopjes geven en meer bewegen belonen. Dit zijn een paar bekende apps:

  • a.s.r. Vitality app
    a.s.r Vitality helpt je medewerkers om blijvend voldoende te bewegen door ze wekelijks en maandelijks te belonen. De deelnemende medewerkers werken in drie stappen aan hun gezondheid: via een gezondheidscheck weten ze hoe ze ervoor staan, haalbare weekdoelen dagen ze uit hun gezondheid te verbeteren en behaalde doelen worden beloond (punten sparen voor cadeaus). Bewegen je medewerkers voldoende? Dan krijg je tot 8% cashback op je werkgeversverzekering bij De Amersfoortse. Nog niet verzekerd bij a.s.r.? Je hebt vanaf aanvang deelname een jaar om over te stappen. De app heeft zich met wereldwijd al meer dan 10 miljoen gebruikers inmiddels bewezen.
  • Fitcoins
    It’s my life is een door Kenniscentrum Sport erkende beweeginterventie. De Fitcoins app beloont specifiek lopen en fietsen en heeft een duidelijke MVO-insteek. Hoe meer je loopt en fietst, hoe meer Fitcoins je verzamelt waarmee je producten in de webshop kunt ‘kopen’ die je kwaliteit van leven verbeteren. Je kunt je organisatie opgeven en daarbij kiezen uit drie (betaalde) pakketten met verschillende mate van ondersteuning (kick-off, FitCheck, ondersteuning op locatie enz.). Al meer dan 30 organisaties doen mee. Lees hier de praktijkervaring van SAP.
  • Fitterapp
    De Fitterapp van Healthcoin werkt ook met het sparen van punten voor de aanschaf van allerlei gezonde producten maar kent weer een iets andere aanpak. In een pilot van drie maanden (op basis van ‘no cure no pay’) maak je op een laagdrempelige manier kennis met hun aanpak bestaande uit: een kick-off met startmeting, uitdelen wearable en toegang app, challenges, workshops en Healthcoins verdienen.

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het in beweging krijgen van je medewerkers? Wil je de vitaliteit van je medewerkers binnen je organisatie breed en met beleid aanpakken? Er zijn veel verschillende marktpartijen die je hierbij met adviseurs, maatwerk en middelen kunnen ondersteunen. Ze zijn grofweg te onderscheiden in:

De vitaliteitsprogramma’s van zorgverzekeraars, de vier grootste zijn:

 Vitaliteitsprogramma’s van bedrijfs- en gemeentelijke gezondheidszorg zoals:

Leefstijlcoaches en vitaliteitscoaches: het aanbod is zeer groot. Raadpleeg je regionale mobiliteitsmakelaar, andere werkgevers binnen je netwerk of je arbodienst voor referenties.

De mobiliteitsmakelaars van regionale werkgeversnetwerken:
Zij zijn goed op de hoogte van het lokale marktaanbod aan producten en diensten op het gebied van mobiliteit en vitaliteit.

Vraag de gratis WIB goodiebag aan

Blikvangers, handige checklists, prikkelende kaarten, informatieve checklists: vraag vandaag nog onze goedgevulde goodiebag aan. Steeds wisselend, altijd verrassend, en nog gratis ook. Hiermee krijg jij je collega’s zeker in beweging.

Top 3 meest
gelezen
artikelen