Lunchwandelen? Broodnodig!

Een simpele manier om ook op je werk aan je portie beweging te komen: maak het onderdeel van je dagelijkse bezigheden. De lunch bijvoorbeeld!

Wie (te veel) zit, is niet fit

Gemiddeld zitten we op een werkdag meer dan 10 uur. Terwijl we dagelijks minimaal een half uur beweging nodig hebben om mentaal en fysiek een beetje fit te blijven. Een simpele manier om ook op je werk aan je portie beweging te komen: maak het onderdeel van je dagelijkse bezigheden. De lunch bijvoorbeeld! En hoe meer je de pas erin zet, hoe meer effect het heeft op je gezondheid.

Door te lopen, komt er weer beweging in mijn bovenkamer
Ruud Oude Maatman, Telindus, Utrecht
Wandelen werkt!

Lunchwandelen kost niks en levert veel op:

  • Hoofd: minder stress, energieker, verbetert concentratie en alertheid, versterkt geheugen en creativiteit
  • Rug/ schouders: minder pijnklachten
  • Hart: betere doorbloeding, lagere bloeddruk
  • Spieren/botten: versterkend
  • Darmen: stimuleert stofwisseling
  • Buik: -130 calorieën per half uur
  • Lijf: verkleint kans op ziekten
  • Tussen de 2 personen: tijd om bij te praten, overleggen, problemen te bespreken

Bron:  Alles over sport

Doe ook mee met ons onderzoek

Ga je aan de slag met lunchwandelen en wil je weten wat beweging stimuleren jouw organisatie oplevert? Doe mee met ons grootschalige onderzoek, laat je mailadres achter en wij nemen contact met je op voor jouw gratis business case op maat.

5 simpele tips om meteen toe te passen

Kleine moeite, groot plezier:

  1. Leg een paraplu klaar voor die enkele keer dat het regent
  2. Zet een paar makkelijke schoenen neer op kantoor
  3. Neem wat boterhammen mee voor onderweg
  4. Begin met een of twee keer per week lunchwandelen
  5. Spreek alvast af met een collega als stok achter de deur
Zo laat je lunchwandelen werken op jullie kantoor

Laat als werkgever zien dat je lunchwandelen stimuleert en waardeert:

  • Besteed er aandacht aan via jullie interne communicatiekanalen. Wie deelt het leukste rondje lopen? Wie zoekt een loopmaatje? Wat eet lekker weg onderweg?
  • Geef als managementteam het goede voorbeeld en ga ook lunchwandelen.
  • Leg paraplu’s met bedrijfslogo klaar.
  • Zorg dat lunchwandelaars voorrang krijgen in de kantine. Beloon ze via een spaarkaart met een gratis shake of salade na elke tien lunchwandelingen.
  • Organiseer een wandelchallenge. Via de app Ommetje lopen van de Hersenstichting kunnen medewerkers ‘strijden’ om medailles en hun ommetjes bijhouden.

Vraag de gratis WIB goodiebag aan

Blikvangers, handige checklists, prikkelende kaarten, informatieve checklists: vraag vandaag nog onze goedgevulde goodiebag aan. Steeds wisselend, altijd verrassend, en nog gratis ook. Hiermee krijg jij je collega’s zeker in beweging.