Samen delen: alles over deelfietsen

De deelfiets hoort wel degelijk thuis in het rijtje quick-wins waarmee je medewerkers verleidt om hun auto wat vaker te laten staan.

Het zal je vast niet verbazen dat Nederland meer fietsen telt dan mensen. Daarom lijkt het in eerste instantie misschien een raar idee om als werkgever ook nog eens over éxtra fietsen in de vorm van deelfietsen na te denken. Bijna iedereen heeft immers wel een fiets in de schuur staan, of twee, of drie. Daarnaast doe je waarschijnlijk al het nodige om je medewerkers in het zadel te helpen. Je hebt een fijne fietsenstalling geregeld voor het geliefde stalen ros van je medewerkers en je maakt het financieel aantrekkelijk om te fietsen. Jullie doen zelfs weleens mee aan een fietsactie. Toch hoort de deelfiets wel degelijk thuis in het rijtje quick wins waarmee je medewerkers verleidt om hun auto wat vaker te laten staan.

Goed alternatief voor korte zakelijke ritten en welkome aanvulling op OV

Medewerkers die wel op de fiets willen komen maar voor zakelijke afspraken ander vervoer nodig hebben, kunnen hun auto thuis laten als je voor deelvoertuigen zorgt die ze tijdens hun werkdag kunnen gebruiken. Denk aan fietsen, e-bikes, (e-)scooters en (elektrische) auto’s. Dat deelgebruik scheelt ook weer de nodige parkeerplaatsen.

Deelfietsen kunnen een goed alternatief vormen voor het gebruik van de (lease)auto voor korte zakelijke ritten. Je omzeilt zo immers de stadsdrukte en hoge parkeerkosten. Ook is een fietser zeker in de stad vaak sneller op zijn bestemming dan een automobilist als het gaat om korte afstanden.

Daarnaast kan het gebruik van deelfietsen het OV aantrekkelijker maken. Als ze weten dat er een deelfiets klaarstaat voor dat laatste stuk tussen halte en kantoor, kan dat je medewerkers net dat zetje geven om vaker te kiezen voor het OV in plaats van de auto. Zeker als ze zo file en parkeerproblemen omzeilen. Parkeren in een P+R aan de rand van de stad en verder rijden met een deelfiets, is ook een prima optie.

Een opvallende uitkomst was dat de reistijd met 11,5% afnam, zowel ten opzichte van de gewone fiets als ten opzichte van de auto. We zagen ook dat de medewerkers 60% meer diensten op de fiets uitvoerden. Gewoon omdat ze dat op een e-bike leuk en handig vonden.
René van de Wetering, manager backoffice bij Vierstroom Zorg Thuis in Gouda (Bron: Ministerie van I&W)
Snel aan de slag: vergoed een deelfietsabonnement

Een snelle manier om fietsen in combinatie met OV te stimuleren, is om een OV-fietsabonnement te vergoeden voor OV-reizigers en P+R parkeerders. OV-fiets is de grootste aanbieder van deelfietsen met als voordeel de landelijke dekking en het grote aantal fietsen. Nadeel kan zijn dat de fietsen alleen op OV-locaties beschikbaar zijn.

Je kunt natuurlijk ook kiezen voor een abonnement op een andere aanbieder die deelfietsen op drukke publieke plekken plaatst. Met name in de grote steden breidt het aanbod zich steeds verder uit, de grootste zijn Donkey Republic, FlickBike, Go About, HTM Fiets en Keobike. De aanbieders maken afspraken met lokale overheden maar ook met bedrijventerreinen en zijn soms gekoppeld aan OV-aanbieders zoals de laatste twee. Via diverse regionale werkgeversnetwerken kun je vaak goedkoop gebruik maken van deze fietsen, zoals korting op een zakelijk Urbee abonnement in Amsterdam Zuidoost. Ook weten deze werkgeversnetwerken welke aanbieders in jouw regio actief zijn.

Voordeel is verder dat het gebruik van deelfietsen goedkoop en flexibel is: bij de meeste aanbieders betaal je alleen voor daadwerkelijk gebruik en hoef je geen abonnement af te sluiten. Ook hoef je geen eigen pool met bedrijfsfietsen aan te schaffen. Nadeel is dat medewerkers weleens mis kunnen grijpen als alle fietsen verhuurd zijn. Verder zitten de verschillen tussen aanbieders vooral in het aantal locaties en fietsen (alleen OV-fiets is in het hele land te vinden), of je de fiets wel of niet op dezelfde plek moet terugbrengen en of je kiest voor een gewone fiets of een e-bike.

Wil je meer: regel je eigen deelfietsen

Je kunt natuurlijk ook voor je eigen pool aan bedrijfsfietsen gaan. Koop -of lease- je ze zelf, dan kun je er je eigen bedrijfslogo op laten zetten. Of je reserveert bij een deelfietsaanbieder een pool met deelfietsen voor alleen je eigen organisatie of bedrijventerrein. In dat geval heb je vaak inspraak in model en type, maar zit je wel ‘vast’ aan een bepaald aantal fietsen en een abonnement. Voorbeelden van bekende aanbieders zijn MobiLease, ConnectBike , X.Bike en De Boom en het Meer.

Wat kost dat?

Wat het aanbieden of vergoeden van deelfietsen je kost, heb je zelf in de hand en hangt af van diverse factoren: maak je gebruik van openbare deelfietsen of koop/ lease/ huur je  eigen bedrijfsfietsen? Kies je voor gewone fietsen of e-bikes, een abonnement of losse ritten declareren? Hoeveel medewerkers gaan deelfietsen gebruiken? Over het algemeen is een OV-Fiets het goedkoopst met €3,85 per dag. Maken jullie veel korte ritten? Dan kan het lonen om te shoppen bij een van de andere aanbieders die vaak prijzen per uur of zelfs per minuut rekenen. Gemiddeld ligt de uurprijs rond de €3,-. Lees wel goed de kleine lettertjes om niet voor verrassingen te komen staan in geval van schade, diefstal of verlies!

Tip: check dit overzicht waarin ANWB de kosten en opties van de grootste aanbieders vergelijkt!

Wat levert dat op? 

Kiezen medewerkers ervoor om per deelfiets naar zakelijke afspraken te reizen in plaats van met de auto, dan scheelt je dat in brandstof- en parkeerkosten (behalve natuurlijk als ze gratis kunnen parkeren bij hun afspraak). Medewerkers die voor het laatste stukje naar kantoor een deelfiets gebruiken, kunnen daarmee de parkeerdruk bij je kantoor verminderen (een parkeerplaats kost je jaarlijks gemiddeld €1.000).

Daarnaast is het gebruik van een deelfiets gezonder dan reizen met auto of OV, en in dat laatste geval ook meer ‘coronaproof’. Een paar gezondheidsvoordelen van fietsen nog een keer op een rij gezet:

  1. Fietsers zijn gemiddeld 5 kilo lichter dan automobilisten. (The Lancet)
  2. Wie lopend of op de fiets naar het werk gaat, is niet alleen gezonder, maar ook gelukkiger dan de forens in de auto. (Fietsen123)
  3. Fietsende medewerkers verzuimen jaarlijks 1,3 dagen minder dan niet-fietsers. (TNO)
  4. Autorijdende forenzen rapporteren de meeste stress vanwege onzekerheid over de duur van hun rit (31%). Wie fietst, ervaart de minste trajectstress (11%). (Securex)
  5. Van regelmatig een half uur fietsen neemt de fitheid toe met 13% (TNO).