Zo verleid je je medewerkers om vaker te fietsen

Je collega’s overhalen om wat vaker de auto te laten staan en ook eens te kiezen voor de fiets. Hoe moeilijk kan het zijn? Hiermee geef je ze een duwtje in de goede richting.

Je collega’s overhalen om wat vaker de auto te laten staan en ook eens te kiezen voor de fiets. Hoe moeilijk kan het zijn? Fietsenstalling op orde: check.  Fietsregelingen: check. Laat die fietsers maar komen! De praktijk blijkt vaak weerbarstiger. En dat komt voor een groot deel door ons gewoontegedrag. Meer dan 95% van ons gedrag is automatisch! We denken er vaak niet bij na of we vandaag de auto of de fiets zullen pakken, we doen ‘gewoon’ wat we altijd doen. Nieuw gedrag wordt pas na een paar maanden een gewoonte. Is fietsstimulering dan hopeloos? Welnee! Gelukkig zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om je medewerkers een duwtje in de goede richting te geven.

Fietsmaatjes heeft me echt over de drempel geholpen. Ik moest namelijk wel wennen. Ondertussen vond ik het wel steeds leuker, voelde me superfit. De herhaling en beloning hielpen me om vol te houden. Collega’s verklaarden me voor gek, maar toch zie ik al een verandering om me heen.
Dirk Roskam, ontwikkelaar-projectleider bij Domijn in Enschede (Bron: best practice van Domijn op Twente Mobiel)
5 manieren om je medewerkers te verleiden tot ander reisgedrag
  1. Maak het ze makkelijk
    Naast dat we gewoontedieren zijn, zijn we ook geneigd te kiezen voor de gemakkelijkste manier om iets te doen. Denk maar eens aan de ‘olifantenpaadjes’ waarmee we in onze ogen onnodige bochten in fietspaden afsnijden. Dit principe kun je ook in jouw organisatie makkelijk toepassen. Zet bijvoorbeeld op je website de routebeschrijving voor fietsen en OV boven die voor de autoroute. Laat fietsers naast de ingang parkeren en de automobilisten veel verder weg, al dan niet op betaalde parkeerplekken. En natuurlijk maak je het medewerkers zo makkelijk mogelijk om gebruik te maken van jullie fietsvoorzieningen en fietsregelingen! Ze zijn dus duidelijk, laagdrempelig, goed vindbaar en iedereen is ervan op de hoogte.

Tip: Maak de fietsroute naar je organisatie bekender
Stimuleer het gebruik van fietsrouteplanners (bijvoorbeeld de routeplanner van de Fietsersbond of die van de ANWB) en plaats de fietsroute ook op je bedrijfssite voor bezoekers.

  1. Grijp het (verander)moment!
    Omvangrijke wegwerkzaamheden, een verhuizing of fusie, de invoering van betaald parkeren, thuiswerken vanwege de coronacrisis: dit soort grote veranderingen zijn hét moment om oude patronen te doorbreken en je medewerkers vaker op de fiets te krijgen. Het zijn de momenten dat je collega’s toch al moeten nadenken over een andere manier van reizen want er is urgentie en noodzaak. Bekijk samen de alternatieve opties voor de woonwerkrit en geef een persoonlijk reisadvies. Is het een optie om op de fiets te komen? Wat heeft de medewerker daarvoor nodig? Hoe kun je vaker fietsen zo makkelijk mogelijk maken? Je kunt externe partijen zoals mobiliteitsadviseurs inschakelen om je hierbij te helpen.

Tip: Laat nieuwe medewerkers eerst fietsen
Nieuwe medewerkers hebben nog geen vaste manier van reizen. Geef nieuwe medewerkers die op fietsbare afstand wonen daarom voor hun eerste werkdag een fietsroutebeschrijving. Of laat ze op hun eerste werkdag ophalen door een ‘fietsmaatje’. Leen ze een fiets als dat nodig is en laat ze pas na drie maanden kiezen hoe ze voortaan willen reizen. Dat hoeft natuurlijk niet elke dag op dezelfde manier te zijn.

  1. Ken je klant
    Bekijk je collega’s eens alsof het je klanten of opdrachtgevers zijn. Wat beweegt ze? Waarom reizen ze zoals ze reizen? Wie wonen er op fietsbare afstand? Wat zijn redenen om niet te fietsen? Weet je hoeveel medewerkers nu per auto, fiets en OV naar hun werk komen? Een eigen enquête of een reisstijltest geeft inzicht in motieven, een mobiliteitsscan laat onder andere zien wat de fietspotentie is en met een nulmeting leg je de huidige stand van zaken vast voor je allerlei fietsmaatregelen gaat invoeren.

Tip: Doe een mobiliteitsscan
Een mobiliteitsscan geeft je inzicht in de reismethoden en -mogelijkheden van je medewerkers. De mobiliteitsscan van MobilityLabel wordt veel gebruikt, ook door mobiliteitsadviseurs. Door het interactieve systeem kun je direct het potentiële effect van fiets- en andere mobiliteitsmaatregelen bekijken. Via veel regionale mobiliteitsnetwerken kun je een mobiliteitsscan laten uitvoeren. Die is bijvoorbeeld gratis als je organisatie gevestigd is in de regio Utrecht, de Cleantech regio en de regio Arnhem Nijmegen.

  1. Draai aan de juiste knoppen
    Mensen raken niet graag iets kwijt wat ze al bezitten, ook al staat daar de ‘winst’ van iets nieuws tegenover. Dat betekent dat het effectiever is om fietsmaatregelen als iets extra’s aan te bieden en niet als vervanging voor bijvoorbeeld onbeperkt gratis parkeren. Dit roept vaak veel weerstand op waardoor het effect van je fietsmaatregelen minder groot is. Ook het vinden van de juiste prikkel of motivatie is belangrijk (zie de reisstijltest hierboven). De ene medewerker wordt getriggerd door een financiële beloning (leasefiets, fietskilometervergoeding), de ander door een groepsuitdaging en de derde door gezondheidsvoordelen. Een breed ‘fietsmenu’ met voor elk wat wils is dan ook aan te bevelen.

Tip: Doe mee aan stimuleringsacties en -programma’s
Er zijn regionaal en landelijk diverse fietsstimuleringacties waaraan je als werkgever deel kunt nemen, vaak zelfs gratis als je aangesloten bent bij het lokale werkgeversnetwerk. Deze programma’s of acties maken het extra aantrekkelijk om vaker de fiets te pakken, bijvoorbeeld door het laten uitproberen van e-bikes, kortingen op de aanschaf van een (e-)fiets, speciale apps, wedstrijden enzovoorts. Lees hier meer over de verschillende soorten acties en campagnes waar je aan mee kunt doen.

  1. De kracht van de groep
    Gedrag is besmettelijk dus maak daar vooral gebruik van. Zet je fietsers in het zonnetje. Laat directie en management het goede voorbeeld geven en hen vertellen over hun woonwerkritten op de fiets en wat hen dat oplevert. Maak fietsambassadeurs en fietsmaatjes van die collega’s die al veel fietsen.

Tip: Ga samen de uitdaging aan
Doe samen met je afdeling, locatie of team mee aan een fietsuitdaging. Zo sla je meerdere vliegen in één klap: teamuitje, fietsstimulering en MVO. Lees hier meer over verschillende challenges.

(Bron: Syndesmo)

Meer weten? In deze waaier vind je drie veelvoorkomende psychologische weerstanden en elf technieken die je kunt gebruiken om die hakken uit het zand te krijgen. 

IN cijfers
  • Een fietsende medewerker kost je jaarlijks gemiddeld €555,-. Dat is een stuk goedkoper dan de kosten die je maakt voor een OV-reiziger (gemiddeld bijna €3.300,-) en vele malen goedkoper dan wat een leaserijder je kost: gemiddeld bijna €1.8000,-. (Bron: MT)
  • Op een autoparkeerplaats passen 10 fietsen (Bron: Ministerie van I&W). Dat scheelt je toch mooi gemiddeld jaarlijks € 1.000 per parkeerplaats (Bron: Benchmark Mobiliteit).
  • Een medewerker die twee keer in de week 7,5 kilometer fietst in plaats van autorijdt, bespaart je 200 kilo CO2-uitstoot per jaar.
  • Na fietsstimulering is 80% van de medewerkers meer betrokken bij hun werkgever (Bron: Ministerie van I&W).
Podcast

Interne communicatie bij mobiliteitstrajecten
Als je concrete acties of maatregelen wil invoeren, dan is communicatie met je medewerkers van essentieel belang. Wat kun jij doen om meer grip te krijgen op weerstanden? Welke middelen en kanalen zet je in? En hoe kom je tot een goede communicatieboodschap? Syndesmo’s communicatie- en gedragsexpert Sandra de Geeter neemt je in deze podcast mee in de communicatievraagstukken die verandertrajecten met zich meebrengen. Je beluistert deze podcast tijdens een wandeling van 24 minuten.

Doe ook mee met ons onderzoek

Weten wat het je oplevert als je medewerkers stimuleert om méér te bewegen naar, van en tijdens hun werk? Doe dan mee met ons wetenschappelijke onderzoek. Laat je mailadres achter en wij nemen contact met je op voor een business case op maat.

Vraag de gratis WIB goodiebag aan

Blikvangers, handige checklists, prikkelende kaarten, informatieve checklists: vraag vandaag nog onze goedgevulde goodiebag aan. Steeds wisselend, altijd verrassend, en nog gratis ook. Hiermee krijg jij je collega’s zeker in beweging.