Bewegen met Nederlandse Loterij

"Onze missie is Nederland gelukkig, gezond en sportief maken en dan kunnen we intern richting onze medewerkers niet achterblijven."

Sport doet iets met je. Daarom organiseerden we tijdens de Nationale Sportweek een Stappen Challenge. Collega's zetten in negen dagen tijd in totaal meer dan 4 miljoen stappen! Dat is van Rijswijk naar Madrid, en weer terug.
Deze LinkedIn post maakte ons nieuwsgierig, daarom vroegen we Marjon van Bragt van Nederlandse Loterij het hemd van het lijf over deze actie. Hoe pakten ze dit aan?

Practice what you preach
‘Hoe krijgen we onze medewerkers op een leuke en laagdrempelige manier na maanden thuiswerken wat vaker in beweging? Onze missie is Nederland gelukkig, gezond en sportief maken en dan kunnen we intern richting onze medewerkers niet achterblijven, zeker niet met de Nationale Sportweek van onze partner NOC*NSF voor de deur. Al brainstormend bedachten we de Nederlandse Loterij Stappen Challenge waar collega’s simpel vanuit huis aan mee konden doenDe Challenge: zet dagelijks 10.000 stappen of meer en post elke dag een foto van je FitBit of andere teller als bewijs in de speciaal aangemaakte groepsapp. De collega die de meeste stappen zet, wint een leuke -en uiteraard sportieve- prijs. 

Mobiel bewegen
We wilden de Stappenteller Challenge niet via de mail aankondigen want deze manier van communicatie is vrij standaard en je leest mailtjes vaak zittend achter je computer. We zochten naar een ander communicatiekanaal om op een verrassende manier collega’s uit te dagen, eentje die past bij de challenge. Die vonden we samen met IT in het sturen van een sms’je om collega’s uit te nodigen. Je stappen tel je immers ook vaak met een app op je telefoon. Dit was voor ons meteen ook een test: hoe werkt het allemaal, hoe reageren collega’s? Die reageerden heel positief, binnen een paar uur had ik al 20 aanmeldingen en uiteindelijk deden 45 van de 300 collegas mee. Die enthousiasmeerden we met een paar leuke filmpjes met beweegtips van onze eigen sportinstructeur. Maar uiteindelijk motiveerden de deelnemende collega’s vooral elkaar met gedeelde filmpjes en foto’s in de groepsapp.  

Simpele actie levert veel op
Marjon schat dat ze in totaal zo’n 16 uur bezig is geweest met de actie, inclusief het bijhouden van de dagtotalen, versturen van groepsberichten en andere communicatie rond de actie. Het leverde ook veel op: ‘we leerden dat activering via app en sms beter werkt dan via emaildat gaan we zeker vaker inzetten. Ook levert zo’n actie veel eigen en authentieke content op, heel waardevol voor interne communicatie. De challenge zette niet alleen de deelnemende collega’s maar ook ons als organisatie aan het denken over hoe we meer met vitaliteit op de thuiswerkvloer kunnen en moeten gaan doen. Deze actie krijgt zeker een vervolg!’ 

Tips 

  • Hou het simpel, een extern communicatiebureau is echt niet altijd nodig 
  • Probeer niet te veel alles vooraf te bepalen, luister naar collega’s en laat het gebeuren 
  • Zoek een goed haakje zoals bijvoorbeeld de Nationale Sportweek of een ander interne of externe gebeurtenis 
  • Maak de drempel om mee te doen zo laag mogelijk: een mobiel heeft iedereen altijd bij zich dus gebruik die voor de apps en het stappen tellen.  

Marjon van Bragtinterne communicatieadviseur bij Nederlandse Loterij in Rijswijk 

Wil jij ook je medewerkers in beweging krijgen?

Word supporter! Laat je mailadres achter en we nemen contact met je op over de mogelijkheden.